Voortdurend wordt in Nederland gezeurd over hervorming en verbetering van het onderwijs. Vooral voor D66 zijn het onderwijs en een kenniseconomie de stokpaardjes. Onderwijs is essentieel voor ons land, maar van een kenniseconomie kun je niet eten. Het is van belang dat het onderwijs aansluit op de praktijk of andersom, dat voor de opleidingen die gevolgd worden, werk beschikbaar is in de praktijk waar geld mee verdiend wordt. De nadruk in het onderwijs hoort daarom te liggen op kernvakken. Nu zegt
Oranje/Rutte dat ook te willen en de kwaliteit van bestuurders en leraren te willen verbeteren. Het
laatste lijkt een opmerking voor de tribune, want je kunt mensen niet beter maken dan ze zijn. Oranje/Rutte belooft ook een
prestatiebeloning voor leraren, maar heeft nog problemen met de ontwikkeling van een goed systeem daarvoor. Een systeem voor objectieve meting van de prestaties van leraren moet altijd nog uitgevonden worden en in landen om ons heen bestaat zo'n systeem ook niet voorzover mij bekend. Het riekt dan ook naar hobbyisme.
Duitsland en Frankrijk zijn de twee leidende landen in Europa. Het zijn beide republieken en het enige dat Nederland hoeft te doen is te zorgen, dat ons niveau van onderwijs aansluit bij deze landen en bij voorkeur nog wat beter is. Rust en bestendigheid in het onderwijsstelsel is beter voor de prestaties dan het voortdurend gezeur over hervormingen en verbeteringen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten