De van oorsprong Luxemburgse zender is allang Duits eigendom en de invloed van de Bondsrepubliek op Nederland is via RTL enorm groot en duidelijk merkbaar. Deze lintjes-actie is opnieuw een grote toename van de invloed van Duitsland op Nederland, want zeg nou zelf, half Nederland raakt bijna emotioneel als ze een lintje van Van oranje Nassau krijgen en denkt dat het zo hoort. Nee dus.
Per jaar werden zo door Van oranje Nassau 3000 tot 3500 burgers gepaaid en 99% daarvan ging de rest van hun leven lichtgevend oranje door het leven. Ervan uitgaande dat de gemiddelde ontvanger van zo'n oranje lintje 50 jaar was bij ontvangst, dan hebben op basis van de gemiddelde leeftijd van 76 bij overlijden op enig moment 83.000 Nederlanders een oranje-lintje. RTL maakt aan deze vermeende traditie een eind in die zin dat de belangrijkheid is gereduceerd tot minder dan de helft van wat het was.
De Republikeinse Moderne Partij had allang in de gaten, dat het uitdelen van prijzen en onderscheidingen aan burgers belangrijk is. In de eerste plaats verdienen een heleboel burgers gewoon een onderscheiding en het is van belang voor het imago van degene die de onderscheidingen verleent. de RMP had dan ook al snel de Republikeinse Moderne Prijs verzonnen, voor Nederlanders die zich verdienstelijk maakten voor de Republiek en President en heeft deze prijs 3 keer uitgedeeld. Helaas heeft de partij het geld nog niet om dit op grote schaal te doen. Gelukkig neemt RTL nu een initiatief en die hebben ook het geld ervoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten