HOOFDPAGINA      

dinsdag 2 juli 2013

Dwazen van de NS; koop gewoon een paar TGV's of de Duitse ICE treinen

Wat een geklungel bij de NS. Het moest haast wel een steekpenningenkwestie zijn, om steeds weer de verkeerde treinen te bestellen, in plaats van het meest voor de hand liggende te kopen.
Het meest voor de hand ligt de aanschaf van enkele TGV's of enkele Duitse ICE treinen, die rijden met een snelheid van 300 km per uur.
Nee, de NS koopt eerst Fyra's waar de Deense spoorwegen al grote moeilijkheden mee ondervonden. De NS had zich van deze ervaring op de hoogte moeten stellen en de Fyra moeten afwijzen op basis van die bevindingen. Vervolgens had de NS het meest logische moeten kopen en dat is de Franse TGV of de Duitse ICE trein.
Het Fyra debacle is nog niet financieel afgewikkeld of ze willen de volgende dwaze aankoop alweer gaan doen. Nu willen ze  nieuwe Traxx-locomotieven kopen, die maar 160 kilometer per uur kunnen rijden.
Zelfs de Oranje-Tweede Kamer verbaast zich over dit voornemen. Zelfs zij hebben in de gaten, dat het behoorlijk achterlijk is om voor een hogesnelheidslijn locomotieven aan te schaffen die niet harder kunnen dan een gewone intercity.

1 opmerking:

Anoniem zei

Het idee van de Belgische spoorwegen lijkt mij een beter plan: de thalys vaker laten rijden en de eurostar laten doorrijden naar Amsterdam. Zodoende wordt de hsl goed benut, heeft Amsterdam goede verbindingen met Brussel, Parijs én Londen.

Een reactie posten