Normaliter vliegt men van Suriname naar China via een tussenlanding op Schiphol, tanken en voedsel wat overstappende passagiers. Het transitoverkeer maakt 50% of meer uit van het aantal start en landingen op Schiphol.
Tien jaar woonde ik in de omgeving van Schiphol. In de wetenschap, dat al die onnodige vliegbewegingen met bijbehorende geluidsoverlast en gevaar, alleen maar goed zijn voor een maaltijdje en wat kerosine, pleit ik er nogmaals voor het transitoverkeer op Schiphol gewoon af te schaffen. Het is eenvoudig te realiseren door het flink opschroeven van landingsrechten voor tussenstops.
Een groot bijkomend voordeel is, dat er ruimte vrijkomt op de druk bezette luchthaven voor vrachtvervoer. Een groeimogelijkheden voor het vrachtvervoer van en naar Schiphol is beter voor onze economie dan die 2000 duizend mensen die werken aan de maaltijdjes en de kerosine voor tussenlandingen.
Vluchten tussen de VS naar China kunnen net zo makkelijk via een Spaanse of Franse luchthaven. Daarmee zijn wij in ons overbevolkte land van de overlast verlost.
2 opmerkingen:
Het is ook een mogelijkheid om het transito verkeer te laten gaan via een kunstmatig eiland op de Noordzee, veruit de kust. Zo kan de werkgelegenheid worden behouden, terwijl schiphol wordt ontlast.
@republicoflagrangia
Kan ook. Je blijft dan nog wel zitten met geluidsoverlast en het gevaar, zei het beide in mindere mate, van niet echt nodige vluchten boven het dichtstbevolkte deel van NL.
Dat het fout kan gaan bewees de Bijlmerramp in 1992 en in 2009 nog de ramp met de Boeing 737-800 van Turkish airlines.
Een nieuw ongeluk kan eigenlijk niet uitblijven.
Een reactie posten