HOOFDPAGINA      

donderdag 17 december 2015

Anouchka v. Miltenburg de 1e orangiste die ik tegenkwam...

..op weg naar de Republiek Nederland.
Tijdens de Balkanoorlogen begin jaren 90 vorige eeuw schoot mij mijn vroegere gedachte weer te binnen: "ik ben voor een republiek met een President".
Ik dacht het op het moment dat we in de 6e klas van de lagere school les kregen over landen met een koninkrijk en met een republiek.
Het was in 1993, dat mijn oude gedachte weer bovenkwam en lid worden van de VVD leek me het beste om mijn voornemen te realiseren.
Op de eerste afdelingsvergadering van de VVD in mijn regio, ontmoette ik als eerste Anouchka v. Miltenburg.
Uit haar opstelling kon ik al meteen opmaken dat ze een pure Oranjegezinde tante was
Al spoedig bleek de hele VVD afdeling Zaltbommel een Oranjevereniging pur sang, de meest fanatieke orangisten die er zijn in ons land, maar een alternatief was er niet.

Ik heb nog lopen flyeren voor de VVD in Zaltbommel bij de gemeenteraadsverkiezingen 1994.
Toen het Republikeinse Genootschap werd opgericht op 9 september 1996, was mijn eerste gedachte 'een genootschap daar heb je niets aan' en besloot meteen een republikeinse partij op te richten.
Het duurde 4 jaar aleer ik een mede-oprichter had gevonden. Na 3 afzeggingen op het laatste moment was het bij de 4e raak en de volgende dag, op 14 september 2000, werd de eerste republikeinse partij in onze geschiedenis opgericht, de Republikeinse moderne Partij.

Na 15 jaar zitten we nog altijd niet in de Tweede kamer, maar het verzet van de orangisten is dan ook zeer fanatiek, waarvan Anouchka v. Miltenburg een ware exponent is.

Ik vond het frappant, dat de eerste orangiste die mij de weg versperde en vervolgens zelf een glanzende politieke oranje-carrière maakte, moest aftreden uit een van de belangrijkste functies van onze democratie, de gekozen voorzitter van de Tweede Kamer.
Een gekozen voorzitter. die werd ingevoerd kort ná de oprichting van onze partij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten